Aandacht

de kracht van erkenning

De aandachtstraining uit het MindfulMove-programma bestaat uit vijf bijeenkomsten van twee uur. In iedere bijeenkomst wordt een onderdeel (vaardigheid) doorgenomen uit de reader en er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Het lesmateriaal is wetenschappelijk getoetst* en beschikbaar gesteld door Ann Weiser Cornell, een internationaal bekende Focusingtrainer en schrijver van o.a. "De kracht van Focussen."

De training is geschikt voor wie zich herkent in de volgende situatie(s):

-je bent geneigd (negatief) kritisch te zijn

-je hebt de neiging om te piekeren

-je hebt klachten die samengaat met spanning

-je zou meer energie willen hebben

-je zou minder veeleisend willen zijn

-je bent hoog sensitief of

-je zoekt een alternatief of aanvulling voor Mindfulness

In de afgelopen jaren heeft Essenza deze vaardigheden talloze keren overgedragen in individuele begeleiding en aan groepen binnen en buiten de (reguliere) geestelijke gezondheidszorg. Regelmatig waren deelnemers blij verrast over het effect wat snel merkbaar werd en de eenvoud van de oefeningen om zelf toe te passen. Er ontstaat een verandering in beleving. Kijk eens wat er gebeurt als je zegt:

'Ik ben zenuwachtig'     of                ik ervaar een zenuwachtig gevoel

In dit voorbeeld is er een verschill tussen zenuwachtig zijn en een zenuwachtig gevoel hebben.  Probeer het  eens met een eigen voorbeeld. Wat merk je? In de training worden lichaamsgerichte oefeningen aangeboden om bewust te worden van de relatie tussen het lichamelijke signaal en je gevoel. Bijvoorbeeld je merkt op dat de bibbers in je benen horen bij het zenuwachtige gevoel. 

Er zijn vijf bijeenkomsten van twee uur. Deze aandachtstraining is een voorloper van de Focustraining, cursus 3 van MindfulMove. 


Resultaat: Je kunt meer rust en ruimte ervaren door  gedachten en gevoelens te herkennen en je er niet door te laten besturen. Je hebt geleerd (lichamelijke) signalen te herkennen en ermee om te gaan.



 

*Deelnemers leren om hun moeiljke gevoelens op te merken, te verdragen en er iets goeds mee te doen. Doel is vooral om gezond gedrag ten aanzien van eigen emoties aan te leren. Het doel is ook om opluchting te verkrijgen en om angsten, spanningen en depressieve gevoelens te verminderen.